,

عمل پروتز سینه دائمی

یکی از رایج‌ترین جراحی های زیبایی سینه، جراحی پروتز سینه است که به منظور داشتن سینه‌های بزرگ، خوش فرم و برجسته و بازسازی سینه‌های از دست رفته انجام می شود. اگر سینه‌ های شما کوچک است و این وضعیت بر اعتماد به نفس و زیبایی شما تأثیر می‌گذارد، می‌توانید عمل پروتز سینه دائمی انجام دهید.
پروتز سینه، یک وسیله صناعی است که برای حجم دادن به سینه‌ های کوچک استفاده می‌شود. پروتز دائمی سینه که ایمپلنت سینه نیز نامیده می‌شود، از پوسته سیلیکونی ساخته‌ شده‌است که با ژل سیلیکون یا محلول نمک پر شده است. امروزه تعداد زیادی از خانم‌ها در سرتاسر جهان، عمل جراحی پروتز سینه را انجام می‌دهند و در واقع این عمل زیبایی، به عنوان یکی از شایعترین عمل جراحی زیبایی سینه بر روی پستان‌ها محسوب می‌شود.

ایمپلنت سینه جهت برجسته کردن سینه یا حجم دادن به سینه‌هایی که بر اثر کاهش وزن و بارداری یا افزایش سن حجم کمی پیدا کرده‌اند، استفاده می‌شود. از این روش می‌توان جهت اصلاح تقارن سینه و ترمیم بعداز سرطان سینه استفاده کرد.

دکتر حمید رضوانی جراح زیبایی سینه

انواع پروتز های دائمی، در حین جراحی در داخل سینه ها قرار می‌گیرند. این اجسام خارجی از طریق برش، در سینه‌ها کاشته می شوند. پروتزهای سینه به طور خاص، برای بزرگ کردن سینه طراحی شده‌اند، از این رو کاملا ظاهر طبیعی را ایجاد می کنند.

پروتزهای سینه به شکل گرد یا اشکی شکل هستند و در دو نوع سالینی (آب نمکی) و سیلیکونی ساخته می شوند.

انواع پروتز سینه دائمی

برخی از پروتزهای سینه خارجی هستند و داخل سینه کاشته نمی شوند. از آنها برای حجیم سازی موقت سینه استفاده می شود. اما پروتزهایی که داخل پستان و با عمل جراحی قرار می گیرند، بر اساس ماده پر کننده آنها به دو نوع تقسیم می شوند:

پروتزهای سالینی و سیلیکونی.

پروتز های سالینی

پروتزهای سالینی که به پروتز آب نمکی هم شناخته شده‌اند، حاوی آب و نمک استریل شده می‌باشند. این نوع پروتز در صورتی‌که دچار پارگی شوند، تخت و صاف می‌شوند و مایع درون آن جذب بدن می‌شود.

یکی از مزیت‌ های پروتز‌های سالینی این است که جراح به‌راحتی می‌تواند پوشش سیلیکونی را لوله کند و توسط یک سوراخ بسیار کوچک آن را به درون سینه انتقال دهد. اما این پروتز یک ایراد داشت آن هم این بود که، بیمار در حال حرکت احساس می‌کرد که درون سینه‌هایش کیسه ای پر از آب وجود دارد که حس ناخوشایندی برای وی به وجود می‌آورد.

دکتر حمید رضوانی جراح پروتز سینه در تهران

این نوع از پروتزهای سینه امروزه کاربرد چندانی ندارد.

پروتز های سیلیکونی

این پروتزها از ژل چسبنده و با ظاهر طبیعی پر می‌شوند. این نوع از پروتز سینه امروزه بیشتر کاربرد دارد و به بافت طبیعی بدن نزدیک می‌باشد. حجم این ژل‌ها با توجه به سلیقه بیمار و نظر پزشک خواهد بود و برای هر فردی متفاوت می‌باشد. افرادی که جراحی پروتز سینه را با پروتز‌های سیلیکونی انجام می‌دهند باید بطور منظم توسط جراح زیبایی سینه معاینه شوند.
پروتزهای سیلیکونی دائمی، به شکل قطره اشکی و گرد وجود دارند. اکثرا از مدل گرد (round)آن استفاده می‌کنند. پروتزها با برندهای متفاوتی وجود دارند که هر پزشکی با برند موردتائید خودش کار می‌کند.از جمله برندهای آمریکایی. قابل ذکر است که جنس پوسته جدارخارجی هر دو نوع پروتز سینه سیلیکونی می باشد.

اندازه پروتز سینه

پروفایل ها و اندازه های پروتز های سینه با هم متفاوتند. جراح پلاستیک قبل از سفارش اندازه ایمپلنت، سینه‌های شما را بررسی می‌کند و اندازه‌گیری‌های خاصی را انجام می‌دهد. بسیار مهم است که جراح مطمئن شود اندازه ایمپلنت ویژگی‌های کلی بدن شما را برجسته می‌کند و به خوبی در ابعاد سینه شما قرار می‌گیرد.
پروتزهای سینه در سایز های 120 تا 960 سی‌سی در دسترس هستند. اما بیشتر ایمپلنت‌ های مورد استفاده معمولاً از 330 سی‌سی تا 500 سی‌سی متغیر اند. در دسترس بودن پروتز های سینه، در اندازه‌های مختلف امکان انتخاب اندازه مناسب را برای پزشک و بیمار فراهم می‌کند. بسته به اهداف زیبایی‌شناسی و نوع بدن شما‌، می‌توانید از پروتز سینه سایز متناسب خود استفاده کنید. چه بخواهید حجم و برآمدگی ملایمی به سینه‌های خود اضافه کنید یا اینکه سینه‌های شما بزرگ و کاملاً برجسته به نظر برسند.
با این حال ، به خاطر داشته باشید که کاشت ایمپلنت‌های بزرگ همیشه بهترین گزینه نیست.

اندازه ایده‌آل ایمپلنت اندازه‌ای است که با ابعاد سینه‌، طرح بدن ، قد و وزن شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال ، اگر شما ریزاندام یا لاغر هستید، باید از کاشت ایمپلنت‌های بزرگ خودداری کنید زیرا باعث می‌شود سینه‌های شما عجیب و غیرطبیعی به نظر برسند. گذاشتن ایمپلنت‌های بزرگ در سینه‌های کوچکتر علاوه بر ایجاد مشکلات زیبایی ، می‌تواند باعث مشکلات سلامتی نیز شود.

دکتر حمید رضوانی جراح زیبایی اندام

سن مناسب عمل پروتز سینه

برای عمل زیبایی سینه محدوده سنی وجود ندارد. هنگامی که فرد به بلوغ سینه رسیده باشد  و رشد آن کامل شده باشد، یعنی حدود 18 سالگی به بعد، عمل پروتز سینه قابل انجام است. همچنین در سن‌های بالا و در سن‌های پس از یائسگی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

عمل پروتز های سینه و علائم پارگی آنها

اگر قصد جراحی پروتز سینه دارید، ممکن است کنجکاو باشید که آیا آنها دائمی هستند یا خیر و آیا نتایج آن برای یک عمر باقی می‌ماند یا خیر.

واقعیت این است که پروتزهای سینه اجسام دائمی نیستند. عمر متوسط آنها 10 سال است. پروتزها در هر زمان ممکن است پاره یا نشت کنند . با این حال ، بسیاری از بیماران بیش از 15 سال با پروتز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

دکتر حمید رضوانی


وقتی پروتزها دچار پارگی یا نشت شوند، بر نتایج بدست آمده تأثیر می‌گذارد. پروتزها در دو نوع سیلیکونی و سالین موجود می‌باشند. هنگامی که پروتزهای سینه نمکی پاره یا نشت می‌کنند، منجر به تورم پستان می‌شود. محلول نمک برای سلامتی شما بی‌خطر است و بدن شما آن را به طور طبیعی جذب می‌کند.
از طرف دیگر، تشخیص بصری پروتزهای پستان سیلیکونی پاره شده دشوار است، زیرا سینه شما دچار باد شدن یا تغییر شکل نمی‌شود. برای تشخیص این بیماری، باید MRI بگیرید. هنگامی که پروتز سینه پاره می‌شود یا نشت می‌کند ، بیمار دو انتخاب خواهد داشت:

  • برداشتن ایمپلنت
  • جایگزینی آنها.

اگر می‌خواهید سینه‌های بزرگتر و خوش فرم‌تری پس از پارگی یا نشتی داشته باشید ، می‌توانید از گزینه دوم استفاده کنید. این جراحی شامل برداشتن ایمپلنت‌ها و قرار دادن ایمپلنت‌های جدید به جای آنها می‌شود.

پروتز اشکی یا گرد

پروتزهای سینه در دو شکل گرد و اشکی وجود دارد. برخی از زنان ترجیح می‌دهند با شکل گرد عمل کنند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند شکل اشک را به دست آورند.

پروتز سینه گرد و اشکی
اندازه پروتز سینه دائمی و شکل آن، متفاوت است و بانظر پزشک تعیین می شود.

هر دو شکل مزایا و معایب خود را دارند. همچنین، به خاطر داشته باشید که ظاهری که در یک زن خوب به نظر می‌رسد لزوماً در یک زن دیگر یکسان نخواهد بود. پروتزهای گرد سینه بسیار شایع هستند. وقتی جراحی ایمپلنت گرد انجام می‌دهید ، سینه‌های شما از نظر برآمدگی کروی به نظر می‌رسند. این ایمپلنت‌ها سینه‌های شما را حجیم‌تر و پرتر نشان می‌دهند.

از طرف دیگر، اگر در سینه‌هایتان افتادگی وجود دارد و می‌خواهید سینه‌های شما سفت‌تر و برجسته‌تر باشد، پروتزهای گرد مناسب شما نیست.

پروتز سینه اشکی ظاهر طبیعی‌تری را ارائه می‌دهد. سینه‌ها بعد از جراحی حالت اشکی پیدا می‌کنند. با استفاده از این پروتز، حجم سینه‌های خود را از دست نخواهید داد، اما در قسمت پایینی سینه‌ها برآمدگی بیشتری خواهید داشت.

شرایط انجام جراحی ایمپلنت سینه

عمل ایمپلنت سینه یک جراحی زیبایی است و انجام آن سلیقه ایست. البته افرادی هم این جراحی را به جهت درمان برخی نقص ها انجام میدهند. به عنوان نمونه :

  • افرادی که سینه‌های کوچکی دارند.
  • افرادی که شکل سینه آنها نیاز به اصلاح دارد مثلا متقارن نیستند.
  • افرادی که سایز سینه آنها که بر اثر حاملگی و شیردهی و … کاهش پیدا کرده‌اند.
  • افرادی که ناهنجاری‌های مادرزادی در سینه دارند.
  • افرادی که سینه هایشان را بر اثر سرطان از دست داده‌اند.

نکته: در صورتی که بیماران در دوره‌ی شیردهی قرار دارند باید 4 تا 8 هفته پس از دوره‌ی شیردهی صبر کنند تا اندازه‌ی واقعی سینه‌ها تعیین شود .

افرادی نمی‌توانند این عمل را انجام دهند که بیماری داخلی جدی داشته باشند یا افرادی که  انتظارات غیر معقول و غیرواقعی از این جراحی دارند. همچنین افرادی که سوابق سرطان پستان در افراد فامیل درجه یک و دو آن‌ها شدید است با احتیاط بیشتری باید پروتزگذاری انجام دهند، زیرا به سبب تداخل احتمالی پروتز در تصاویر ماموگرافی بهتر است این عمل را انجام ندهند.

پروتز سینه بعد از سرطان:

سرطان سینه یکی از بیماری‌های شایعی می‌باشد که در خانم‌ها وجود دارد. خانم‌هایی که برای درمان سرطان مجبور به برداشتن سینه‌های خود هستند، می‌توانند با جراحی پروتز سینه و بازسازی سینه، زیبایی خود را مجدد به دست آورند و به‌بالا رفتن اعتماد به نفس آن ها نیز کمک می‌کند.

بازسازی سینه برای افرادی که به دلیل سرطان سینه‌های خود را ازدست داده‌اند به بیمار کمک می‌کند تا به افزایش روحیه خود کمک کنند.

دکتر حمید رضوانی، جراحی پیکرتراشی و زیبایی سینه و باسن
عمل پروتز سینه دائمی -

پروتز سینه و شیردهی

اگر جراحی به شکل درست انجام شود، در مواردی که پروتز سینه زیر عضله کارگذاشته شود فرد هیچ گونه مشکلی در شیردهی نخواهد داشت.

به طور کلی جهت انجام جراحی پروتز سینه ممنوعیت سنی وجود ندارد. اما در اکثر اوقات توصیه می گردد که فرد تصمیم گیرنده برای انجام این عمل، ابتدا به بلوغ  کامل رسیده باشد و همچنین اینکه پس از ازدواج و بارداری این عمل صورت بگیرد تا مشکلی در شیردهی ایجاد نکند .

ولی امروزه با پیشرفت‌های علمی در این زمینه، فرد می‌تواند قبل از بارداری هم از پروتز سینه استفاده کند .

در مواردی که پروتز زیر بافت غددی سینه کارگذاری می‌شود، در صورت عدم مهارت پزشک ممکن است مقدار کمی تا قسمتی از مجاری شیردهی دچار آسیب شود و به طور کامل یا نسبی در شیردهی اختلال ایجاد شود.

در نتیجه هم تکنیک کارگذاری پروتز و هم مهارت جراح پروتز سینه در توانایی فرد در شیردهی تاثیرگذار است.

برای آگاهی بیشتر خواندن مقاله “پروتز سینه و شیردهی” را توصیه می کنیم.

ناثیر عمل پروتز سینه در شیردهی و بارداری چگونه است
عمل پروتز سینه در زمان شیردهی

از جمله عوارضی که پروتز سینه در دوران بارداری و شیردهی میتواند ایجاد کند، در نوع برش سینه در هنگام جراحی و کارگذاشتن پروتز است. بدین معنی که ممکن است بافت عروقی که توسط آن شیر به خارج سینه راه پیدا می‌کند آسیب ببیند. ولی در صورتیکه پروتز به صورت نرمال گذاشته شود هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت. به همین دلیل انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه در این جراحی بسیار مهم است.

دکتر حمید رضوانی

عمل لیفت و پروتز سینه به طور همزمان

انجام عمل جراحی پروتز سینه به تنهایی منجر به لیفت سینه نمی‌شود. پروتز سینه فقط تا حدی باعث لیفتینگ سینه می‌شود بنابراین نمی‌تواند به تنهایی افتادگی سینه‌ها را درمان کند .

ضمنا عمل ماستوپکسی موجب بهبود شکل سینه می‌شود، اما اندازه‌ی سینه‌ها را تغییر نمی‌دهد و بزرگتر نمی‌کند .

لذا دکتر پیکرتراشی، لیفت و پروتز را به طور همزمان را برای درمان افتادگی سینه‌ها و تغییر در سایز سینه پیشنهاد می‌کنند و این روش را به کار می‌گیرند.

در چه صورتی لیفت و پروتز سینه به طور همزمان می‌تواند سودمند باشد

  • اگر می‌خواهید علاوه بر افزایش سایز سینه، سینه‌های خود را لیفت نیز بدهید.
  • به لیفت سینه نیاز دارید، ولی می‌خواهید که سینه‌های بهتری داشته باشید.
  • به پروتز سینه نیاز دارید، ولی افتادگی سینه تا حدی است که تنها با انجام این عمل نمی‌توان مشکل آن را بر طرف نمود.
  • اگر به دلایلی همچون جراحی، چاقی یا کاهش وزن شدید سایز سینه‌هایتان دستخوش تغییر شده‌است.
  • اگر نوعی اختلال در رشد سینه‌هایتان وجود داشته باشد.

چرا لیفت و پروتزسینه همزمان باشد بهتر است

نکته‌ی مثبت در لیفت سینه و پروتز سینه به طور همزمان این است که می‌توان از طریق برش‌های ایجاد شده برای لیفت سینه، برای قرار دادن پروتز‌ها نیز استفاده کرد. لذا نیازی به ایجاد برش جدید برای جایگذاری پروتز وجود ندارد .

عمل پروتز سینه دائمی چگونه است؟

جراحی پروتز سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. استفاده از بیهوشی عمومی به این معنی است که شما در طول عمل جراحی کاملاً در خواب هستید، هیچگونه درد و ناراحتی احساس نمی‌کنید و نحوه عمل را به خاطر نمی‌آورید. مراحل عمل پروتز سینه:

  • معاینه توسط جراح و گرفتن شرح حال بیمار. مانند سابقه بیماریهای پستان، سرطان سینه در خانواده و معاینات قلبی و ریوی.
  • پستان از نظر سایز، حجم، بافت و توده توسط پزشک بررسی میشود.
  • انجام دادن آزمایشات تجویز شده و ارائه ی نتیجه ی آن به پزشک.
  • چند هفته قبل از جراحی پروتز سینه توصیه می‌شود داروهایی نظیر( آسپرین ، ویتامین E ، ضدالتهاب )، به دلیل افزایش خونریزی، مصرف نشود .
  • خوردن قرصهای هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری و تنطیم کننده قاعدگی باید سه هفته قبل از عمل قطع شوند و دیگر مصرف نگردند. زیرا باعث لخته شدن خون در پا می‌شود.
  • در صورت بروز بیماری حاد سرماخوردگی و داشتن علائم ابتلا به این بیماری مانند : سرفه‌های شدید ، تب ، به جراح خود اطلاع دهید و عمل را به زمان دیگر موکول کنید.
  • افراد سیگاری به مدت یک ماه قبل از عمل می‌بایست مصرف سیگار را قطع کنند. ( مصرف دخانیات و سیگار باعث بروز افزایش خطر در حین عمل و بی‌هوشی می‌گردد ).

بسته به اندازه، مشخصات و شکل پروتز، جراح پلاستیک بر روی سینه‌ها برش ایجاد می‌کند (حدود 6 تا 7 سانت). این برش بسته به نوع و اندازه ایمپلنت و اهداف زیبایی شما بر روی آئرولا یا زیرچین سینه ایجاد می‌شود.

محل قرارگیری پروتز سینه

در این جراحی، برای محل کاشت پروتز، پزشک تصمیم‌گیری می‌کند که پروتز در زیر عضله یا در زیر بافت سینه قرار گیرد. جراح سینه، براساس آناتومی بدن فرد،اینکه فرد کمی بافت پستان دارد یا هیچ گونه بافتی در سینه ندارد، تصمیم میگیرد.
محل قرارگیری پروتز سینه نتیجه بسیار تاثیرگذاری در سینه خواهد گذاشت.
در حال حاضر محل قرار گیری پروتز سینه در زیر عضله سینه می‌باشد، چرا که دارای نتایج بهتری خواهد بود و مشکلی برای شیردهی بانوان ایجاد نخواهد کرد.

محل برش پروتز سینه

برای وارد کردن پروتز سینه به بدن بسته به نظر فرد و جراح زیبایی سینه، یکی از سه برش زیر انتخاب خواهد شد:

  • برش زیر سینه که این برش مرسوم است و معمولا انجام می‌شود.
  • زیر بغل
  • در هاله اطراف نوک سینه

البته برش زیر سینه بیشتر کاربرد دارد. به دلیل اینکه جراح، مستقیما به فضایی که قرار است پروتز سینه قرار گیرد، دسترسی بیشتری دارد. برش ایجاد شده به اندازه 6 تا 7 سانتی متر در قسمت چین افقی زیر سینه ایجاد خواهد شد و پروتز از همان قسمت در ناحیه مورد نظر جایگذاری خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

پس از انجام جراحی پروتز سینه یا هر عمل زیبایی سینه دیگر، یک سری مراقبت‌ها الزامی است. با رعایت کردن به آن ها می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید:

  • استفاده از گن مخصوص با تجویز پزشک به مدت یک ماه
  • مراقبت از زخم و پانسمان تا دو روز
  • استفاده از پمادهای ترمیم کننده به مدت 10 روز تا 2 هفته
  • خودداری از کارهای سنگین تا دو هفته
  • پرهیز از خوردن قرص آسپرین
  • کاهش مصرف دخانیات
  • پرهیز از نمک حداقل تا دو هفته
  • پرهیز از مواد غذایی که ایجاد یبوست می‌کند

پس از منتقل شدن بیمار به قسمت ریکاوری، بیمار از لحاظ پایدار بودن علایم حیاتی و سلامت کلی، تحت مانیتور و مراقبت قرار می‌گیرد.

توصیه هایی برای بعد از ترخیص:

به طور معمول بیمار در همان روز مرخص شده و ممکن است به دلیل اثرات داروهای بیهوشی احساس سنگینی و گیجی و حالت تهوع داشته باشد. لذا در 24 ساعت اول توصیه می‌شود فردی را در کنار خود داشته باشد.

در همان روز پیاده‌روی را آغاز کنید. هر چه راه رفتن را زودتر شروع نمایید، باعث کاهش تورم و کم شدن احتمال تشکیل لخته در پاها می‌گردد. بعد از 2 روز به طور معمول اجازه دارید استحمام کنید ولی باز هم باید آن را با اجازه‌ی پزشک انجام دهید.

1 الی 2 هفته پس از عمل و یا تا مدتی که از دارو های خواب آور استفاده می کنید ، از رانندگی کردن اجتناب کنید. داروهایی که توسط پزشکتان تجویز شده را به صورت منظم و تا آخر مصرف نمایید .

کلام آخر:

سینه‌ها یکی از مهمترین مناطق زیبایی بدن خانمها هستند. بعد از عمل ابدومینوپلاستی شکم, عمل زیبایی سینه رایج ترین عمل زیبایی بین خانم هاست. آنها بر زنانگی و زیبایی ظاهری آنها دلالت دارند. متأسفانه اکثر زنان به دلیل نقص زیبایی در سینه، مشکلات عزت نفس را تجربه می‌کنند. داشتن سینه‌های کوچک باعث ایجاد مشکل در تصویر بدن بسیاری از زنان می‌شود. برای درمان مشکل، اکثر زنان تصمیم می‌گیرند دست به جراحی پروتز سینه بزنند.

پروتزهای سینه اشیاء مصنوعی هستند که در داخل سینه‌ها قرار می‌گیرند، تا حجم آنها بیشتر شود. نکته مهم در این جراحی برای بدست آوردن نتیجه دلخواه بدون عوارض، انتخاب پزشک جراح مجرب و دلسوز می‌باشد.

دکتر حمید رضوانی، دکتر جراح زیبایی شکم و سینه

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس میگیریم.

  • شماره همراه خود را با اعداد انگلیسی وارد نمایید

نمونه جراحی های پروتز سینه دکتر حمید رضوانی را در کانال پینترست و یا پیج اینستاگرام دکتر ببینید.

آیا عمل پروتز سینه، دائمی است؟

پروتزهایی که الان در بازار هست و فرم جدیدی از پروتز هستند نیاز به تعویض ندارند و دائمی هستند. مگر اینکه متحمل ضربه شدیدی مانند تصادف شوند و دچار پارگی کپسول پروتز شود و نیاز به تعویض پروتز پیداکند.
پروتز های قدیم بعد از 10 تا 15 سال نیاز داشتند که تعویض شوند.

آیا پروتز سینه اختلالی در تشخیص سرطان سینه ایجاد میکند؟

فردی که پروتز سینه کار گذاشته عکس‌های ماموگرافی برای تشخیص بدخیمی‌های پستان دیگر برایش قابل ارزیابی نیستند و باید از MRI سینه استفاده کند.

پروتز سینه مشکلی در شیردهی ایجاد نمیکند؟

پروتز سینه اگر درست کارگذاشته شود و به غدد شیردهی آسیب نزده باشد منعی در شیردهی ندارد. مخصوصا در روشی که پروتز را زیر عضله سینه می‌گذارند.
در این روش اصلا کاری به بافت غددی پستان نداریم و زیر بافت غددی پروتز کارگذاری می‌شود.
مهم این است که فرد باتجربه‌ای این پروتز را کارگذاشته باشد که هیچ آسیبی نداشته باشید و اختلالی در شیردهی ایجاد نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *