عمل ابدومینوپلاستی؛ روشی فوق‌العاده برای زیبایی شکم

سالهاست که مردان و زنان در جهان، عمل ابدومینوپلاستی را برای بهبود ظاهر شکم خود انجام می‌دهند. معمولا افرادی این عمل را انجام می دهند که از شکل، کانتور یا ظاهر کلی ناحیه شکم خود ناراضی هستند و می‌خواهند شکمی صاف و بدون پوست اضافه داشته باشند. در حین انجام عمل ابدومینوپلاستی، پوست و چربی اضافی از شکم برداشته می‌شود. بافت همبند در شکم (فاسیا) نیز معمولاً با بخیه سفت می‌شود. سپس پوست باقیمانده برای ایجاد ظاهری صاف برای شکم به هم دوخته می‌شوند.

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است پوست اضافی، خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست یا ضعیف شدن بافت همبند در شکم خود داشته باشید. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش قابل توجه وزن
  • بارداری
  • جراحی شکم، مانند سزارین
  • بالا رفتن سن
  • تیپ بدنی طبیعی شما

ابدومینوپلاستی شکم چیست؟

عمل ابدومینوپلاستی که معمولا به عنوان تامی تاک شناخته می شود، برای برداشتن پوست و چربی اضافی از ناحیه شکم، سفت کردن ماهیچه های زیرین و ایجاد شکمی با کانتور صاف تر و خوش فرم تر انجام می شود. این روش گاهی منجر به تغییر موقعیت ناف نیز می شود. عمل ابدومینوپلاستی شکم، مخصوصاً برای افرادی که به دلیل کاهش وزن قابل توجه یا بارداری دارای پوست شل یا افتادگی شکم هستند، مفید است. لیفت شکم همچنین ممکن است علائم کشش و پوست اضافی در زیر ناف را از بین ببرد. جراحی ابدومینوپلاستی (عمل زیبایی شکم) را می توان در ترکیب با سایر روش های زیبایی کانتورینگ بدن مانند عمل پیکرتراشی لیپوست انجام داد. اگر چربی شکم خود را برداشته اید (لیپوساکشن)، ممکن است تصمیم بگیرید که ابدوی شکم را انجام دهید زیرا لیپوساکشن بافت زیر پوست و چربی را از بین می برد، اما پوست اضافی را حذف نمی کند. البته که معمولا هردو عمل را با هم ترکیب و در یک نوبت انجام می دهند.

عکس قبل و بعد عمل ابدومینوپلاستی شکم
عکس قبل و بعد عمل زیبایی شکم توسط دکتر حمید رضوانی

جراحی ابدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

در طی عمل ابدومینوپلاستی، جراح معمولاً یک برش افقی در قسمت تحتانی شکم، درست بالای ناحیه شرمگاهی ایجاد می کند. طول برش، بستگی به میزان اصلاح مورد نیاز دارد و می تواند از چند سانتی متر تا کل قسمت تحتانی شکم متفاوت باشد. سپس جراح، پوست و لایه های چربی را با دقت بالا می برد تا به عضلات زیرین دسترسی پیدا کند.

در صورت لزوم، جراح ممکن است ماهیچه‌های شکم را با بخیه زدن آنها به هم سفت کند و هرگونه جدایی یا شلی ماهیچه‌ای را که ممکن است وجود داشته باشد برطرف کند. این مرحله به ایجاد شکمی صاف و یکدست کمک می کند. پس از اتمام کار لایه عضلانی، پوست و چربی اضافی برداشته می شود. بسته به میزان برش و برداشت پوست اضافه، جراح ممکن است محل ناف را تغییر دهد. هنگامی که بهبودهای مورد نظر انجام شد، جراح برش ها را با بخیه می بندد و لوله های درن را برای جلوگیری از تجمع مایع قرار می دهد.

روش انجام جراحی ابدومینوپلاستی شکم
روش انجام جراحی ابدومینوپلاستی با تصویر

بهبودی بعد از ابدومینوپلاستی شکم معمولاً شامل یک دوره استراحت و به دنبال آن بازگشت تدریجی به فعالیت های عادی است. جراح دستورالعمل های خاصی را پس از عمل زیبایی برای اطمینان از بهبودی مناسب و به حداقل رساندن خطر عوارض ارائه می دهد. مانند هر عمل جراحی، خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با ابدومینوپلاستی از جمله عفونت، خونریزی، جای زخم، بهبود ضعیف زخم، عدم تقارن و تغییر در حس وجود دارد. مهم است که با یک جراح پلاستیک ماهر و با تجربه مشورت کنید تا مشخص شود که آیا کاندید مناسبی برای ابدومینوپلاستی هستید یا خیر و در مورد مزایا و خطرات احتمالی بر اساس شرایط خود صحبت کنید.

دکتر حمید رضوانی، دکتر جراح زیبایی شکم و سینه

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس میگیریم.

  • شماره همراه خود را با اعداد انگلیسی وارد نمایید

مراحل انجام ابدومینوپلاستی چگونه است؟

در جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی شکم، معمولاً به ترتیب مراحل زیر انجام می شود:

  1. برش: جراح برشی را در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌کند. طول و شکل برش، بسته به میزان اصلاح مورد نیاز و انتخاب یکی از انواع روش های ابدو، می تواند متفاوت باشد. این برش معمولاً در قسمت پایین شکم ایجاد می شود تا راحت تر زیر لباس پنهان شود.
  2. برداشتن پوست و چربی: پس از ایجاد برش، جراح پوست و لایه چربی را از عضلات شکم بلند می کند. سپس پوست و چربی اضافی برداشته می‌شود تا فرم زیبایی به شکم بدهد.
  3. ترمیم عضلات: اگر عضلات شکم ضعیف شده یا از هم فاصله داشته باشند، جراح ترمیم عضله را انجام می دهد. در این مرحله، عصلات به هم نزدیک و بخیه زده می شوند.
  4. جابجایی ناف: در ابدومینوپلاستی کامل و گسترده، ناف قبلی معمولاً برداشته میشود و جراح دهانه جدیدی برای ناف ایجاد می کند. این کار برای حفظ ظاهر طبیعی بدن انجام می شود.
  5. کشیدن پوست روی شکم: هنگامی که پوست و چربی اضافی برداشته شد، پوست باقیمانده به دقت روی ناحیه شکم کشیده می شود تا کانتور صاف تر و سفت تر ایجاد شود. جراح قبل از بستن برش ها، از کشش و تقارن مناسب اطمینان حاصل می کند.
  6. بسته شدن برش: برش ها با استفاده از بخیه، چسب یا نوار جراحی بسته می شوند. در اغلب موارد، درن‌های موقتی زیر پوست قرار داده می شود تا مایع اضافی در آن جمع‌آوری شود که معمولاً ظرف چند روز برداشته می‌شود.

تکنیک ها و تغییرات خاص ابدومینوپلاستی بسته به نیازها و اهداف منحصر به فرد بیمار می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، مینی ابدومینوپلاستی، برای بیمارانی با شلی قابل توجه کمتر پوست انجام می شود.

انواع برش در عمل ابدومینوپلاستی یا تامی تاک
برش شکم در جراحی مینی ابدومینوپلاستی، ابدومینوپلاستی کامل و ابدومینوپلاستی گراگرد

عمل ابدومینوپلاستی به چه افرادی توصیه می شود؟

رفع شلی و اویزانی پوست شکم با عمل ابدومینوپلاستی
افراد با پوست اضافی شکم و پوست شل و افتاده، کاندیدای مناسبی برای عمل ابدومینوپلاستی شکم هستند.

جراحی ابدومینوپلاستی اغلب توسط افرادی انتخاب می شود که به دلیل عواملی مانند کاهش وزن قابل توجه، بارداری یا روند طبیعی پیری، شکمی با پوست شل یا افتاده دارند. توجه به این نکته ضروری است که جراحی شکم، جایگزینی برای کاهش وزن یا وسیله ای برای درمان چاقی نیست. معمولاً برای افرادی توصیه می شود که  دارای پوست شکم چین و چروک دار، شل و افتاده هستند و عضلات شکم آن ها ضعیف شده باشد. این شرایط معمولا به دلیل عوامل زیر اتفاق می افتد:

  • بارداری: زنانی که حاملگی های چند قلو را تجربه کرده اند، ممکن است دچار کشیدگی عضلات شکم و پوست اضافی شوند. افراد کمی هستند که رژیم غذایی و ورزش برای برگشت شکم  شان به تنهایی کارساز یوده است.
  • کاهش وزن قابل توجه: افرادی که مقدار قابل توجهی از وزن خود را از طریق روش های طبیعی یا جراحی از دست داده اند، ممکن است بعد از کاهش وزن، با پوست شل و آویزان و عضلات شکم ضعیف روبرو شوند.
  • افزایش سن: با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و ممکن است عضلات شکم ضعیف شوند و منجر به افتادگی و افتادگی شکم شوند.
  • جراحی قبلی شکم: افرادی که قبلاً تحت عمل جراحی شکم مانند سزارین یا آپاندکتومی قرار گرفته اند، ممکن است در اثر عمل، اثر زخم و بخیه باقی مانده باشد یا عضلات شکم ضعیف شده باشند.
  • عوامل ژنتیکی: برخی افراد بدون توجه به وزن کلی بدنشان، ممکن است استعداد ژنتیکی برای ایجاد چربی اضافی شکم و شل شدن پوست داشته باشند.

توجه به این نکته مهم است که ابدومینوپلاستی یک روش کاهش وزن نیست و نباید جایگزینی برای انتخاب سبک زندگی سالم در نظر گرفته شود. کاندیدهای ابدومینوپلاستی باید از سلامت جسمی خوبی برخوردار باشند، وزن ثابتی داشته باشند و انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتایج جراحی داشته باشند. ذکر این نکته هم ضروری است که ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی است که مراقبت های خاصی را به همراه دارد و نیاز به یک دوره نقاهت دارد. بنابراین بسیار مهم است که با یک جراح پلاستیک واجد شرایط مشورت کنید که می تواند شرایط فردی شما را ارزیابی کند، اهداف و انتظارات شما را مورد بحث قرار دهد و تعیین کند که آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل هستید یا خیر.

ابدومینوپلاستی برای زنان

عمل ابدومینوپلاستی برای خانم ها و زنان در تهران
عمل ابدومینوپلاستی؛ روشی فوق‌العاده برای زیبایی شکم -

تامی تاک یا عمل زیبایی شکم ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) یکی از روش های زیبایی است که در بین خانم ها رایج است. به خصوص در میان خانم هایی که علاقه به پوشیدن لباس های اندامی دارند و یا بعد از زایمان و یا رژیم های کاهش وزن سخت، دچار پوست شکم آویزان و افتاده شده اند، طرفداران زیادی دارد.مزیت ابدومینوپلاستی، نتیجه سریع و ماندگار و کم عارضه است. ولی زنانی که این عمل را انجام میدهند، بایستی برای مدتی حدود یک ماه، از فعالیت های سنگین دوری کنند و مراقب ثبات وزنی خود باشند. تاثیر کاهش و افزایش وزن بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، ممکن است در ماندگاری نتیجه عمل و زیبایی اندام تاثیر منفی بگذارد.

به یاد داشته باشید که تصمیم برای انجام ابدومینوپلاستی شکم، باید بر اساس تحقیقات کامل، مشاوره جامع با یک متخصص پزشکی و درک واقع بینانه از نتایج بالقوه و روند بهبودی باشد.

ابدومینوپلاستی برای آقایان

عمل ابدومینوپلاستی شکم برای آقایان
عمل ابدومینوپلاستی؛ روشی فوق‌العاده برای زیبایی شکم -

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم فقط مختص خانم ها نیست و برای آقایان نیز قابل انجام است. مردان هم به دلایلی مشابه زنان، ممکن است تصمیم به انجام عمل ابدومینوپلاستی شکم بگیرند. از جمله:

  • مردانی که به کاهش وزن زیادی داشته اند، چه از طریق رژیم غذایی و ورزش یا جراحی کاهش وزن، احتمالا دچار پوست اضافی شکم خواهند شد که به طور طبیعی جمع نمی شود. ابدومینوپلاستی شکم می تواند پوست اضافی را از بین ببرد و به مردان کمک کند، شکمی برجسته تر و مشخص تر داشته باشند.
  • با افزایش سن در مردان، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. این مسئله باعث بیرون زدگی شکم، افتادگی پوست یا ایجاد پهلوهای بیرون زده می شود. ابدومینوپلاستی می تواند با سفت کردن ماهیچه های شکم و برداشتن پوست اضافی این نگرانی ها را برطرف کند.
  • مردان مبتلا به ژنیکوماستی یا همان بزرگی سینه، به دلیل وضعیتی که بدن با بزرگ شدن بافت پستان مواجه می شود، برای اصلاح شکل کلی قفسه سینه و شکم، ترکیبی از روش هایی مانند لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی شکم را انتخاب می کنند.

شرایط دیگری مانند جراحی های شکمی و یا وراثت هم میتواند منجر شو تا مردان هم کاندید مناسبی برای انجام عمل ابدومینوپلاستی شوند.

نتیجه عمل ابدومینوپلاستی دائمی است؟

ازآن جایی که سلول‌های چربی و پوست برداشته‌شده در حین عمل ابدومینوپلاستی نمی‌توانند دوباره رشد کنند، نتایج عمل ابدوی شکم دائمی در نظر گرفته می‌شوند. به همین ترتیب، بخیه های داخلی که برای ترمیم عضلات شکم قرار داده می شوند، طوری طراحی شده اند که به طور نامحدود در جای خود باقی بمانند.

با این حال، افزایش وزن قابل توجه می تواند باعث بزرگتر شدن سلول های چربی در ناحیه تحت درمان – و سایر نواحی – شود. سلول های چربی جدید نیز می توانند در این نواحی تولید شوند. علاوه بر این، نوسانات قابل توجه وزن می تواند باعث شود که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شروع به افتادگی کند. بارداری بعد از عمل جراحی شکم نیز می تواند تاثیر منفی بر طول عمر نتایج ابدومینوپلاستی شما داشته باشد.

دکتر حمید رضوانی، جراح ابدومینوپلاستی در تهران، تجربه زیادی دارد که به زنان و مردان کمک می‌کند تا با ابدومینوپلاستی به ظاهری زیبا دست یابند.

مراقبت های لازم برای ماندگاری نتیجه عمل تامی تاک

داشتن یک سبک زندگی فعال و سالم بهترین راه برای اطمینان از ماندگاری نتایج جراحی شکم شما تا حد امکان است. مراحل خاصی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • به طور منظم ورزش کنید: اگر قبلاً به طور منظم ورزش نمی کردید، اکنون زمان مناسبی برای شروع است. ورزش برای حفظ سلامت کلی و نتایج عمل جراحی شکم ضروری است.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید: مصرف سبزیجات و میوه های تازه را افزایش دهید و سایر غذاهای کامل مانند حبوبات، دانه ها و آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و پروتئین های بدون چربی مانند بوقلمون و مرغ را جایگزین کنید.
  • از بارداری های بعدی خودداری کنید: انجام عمل ابدومینوپلاستی، مانع از بچه دار شدن بیشتر نمی شود. اما بارداری می تواند برای نتایج شما مضر باشد. به همین دلیل است که معمولاً توصیه می شود ابدومینوپلاستی را تا پایان بچه دار شدن به تعویق بیندازید.

در حالی که نتایج ابدومینوپلاستی شما باید چندین سال یا بیشتر طول بکشد، بدن شما با گذشت زمان به تغییر ادامه خواهد داد. وزن بدن و خاصیت ارتجاعی پوست شما با افزایش سن تغییر می کند، عواملی که می توانند ظاهر شکم شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر بعد از مدتی متوجه تغییرات ناخواسته شدید، می‌توانید نگرانی‌های خود را با دکتر رضوانی در میان بگذارید و نتایج را با یک روش کانتورینگ بدن بهبود بخشید تا به شما در افزایش سن کمک کند.

اگر می‌خواهید نتایج عمل ابدوی شکم ماندگار باشد، پس از عمل جراحی شکم، فعالیت های فیزیکی به اندازه کافی داشته باشید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. برای جلوگیری از بزرگ شدن معده، باید غذاهای پر کالری را محدود کنید. ورزش همچنین به تقویت عضلات شکم شما کمک می کند. اگر وزن ثابتی داشته باشید، معمولاً نتایج تامی تاک طولانی مدت است.

دکتر حمید رضوانی دکتر ابدومینوپلاستی
ترمیم ماهیچه و عضلات شکم در چراحی زیبایی شکم
در عمل ابدومینوپلاستی در صورت نیاز عضلات بازشده شکم، ترمیم و بخیه می شوند.

انواع عمل ابدومینوپلاستی شکم

انواع مختلفی از عمل های ابدومینوپلاستی شکم وجود دارد که بر اساس میزان اصلاح مورد نیاز و شرایط بدنی بیمار قابل انجام است. روش‌های ایده‌آل تامی تاک بر اساس آناتومی بدن بیماران، محل و میزان پوست اضافی و حتی سطح انتظار آنها تعیین می‌شود. برخی از انواع رایج جراحی تامی تاک عبارتند از:

  • ابدومینوپلاستی کامل: این روش، رایج ترین نوع ابدومینوپلاستی است. در ابدومینوپلاستی کامل (استاندارد)، یک برش افقی که از لگن به باسن درست بالای ناحیه شرمگاهی ایجاد می شود. جراح کل ناحیه شکم از جمله پوست، چربی و لایه عضلانی را بررسی می کند. پوست و چربی اضافی برداشته می شود و عضلات شکم ترمیم و سفت می شوند. در اغلب موارد در این روش، محل ناف تغییر می کند.
  • مینی ابدومینوپلاستی: این روش که به عنوان ابدومینوپلاستی جزئی یا مینی تاک شکم نیز شناخته می شود، برای بیمارانی مناسب است که دارای مقدار محدودی پوست و چربی اضافی در زیر ناف هستند. در مینی ابدومینو پلاستی، برش شکمی کوتاه‌تر از ابدوی کامل است و معمولاً با لیپوساکشن ترکیب می‌شود تا چربی‌های اضافی برداشته شود و ناحیه تحتانی شکم سفت شود. در این روش، معمولا محل ناف ثابت باقی می ماند.
  • ابدومینوپلاستی گسترده: این روش شبیه به ابدومینوپلاستی کامل است، اما شامل یک برش طولانی‌تر است که فراتر از باسن گسترش می‌یابد تا پوست و چربی اضافی در طرفین شکم و پهلوها را برطرف کند. جراحان زیبایی، از ابدومینوپلاستی گسترده، برای زنان و مردانی که پوست و چربی اضافی قابل توجهی در قسمت پایین شکم و همچنین پهلوها دارند، استفاده می کنند. از آنجایی که در تامی تاک گسترده، پوست بیشتری را از ناحیه وسیع‌تری نسبت به روش استاندارد برمی‌دارد، اغلب برای بیمارانی که وزن زیادی کاهش می‌دهند، استفاده می‌شود. ابدومینوپلاستی گسترده همچنین به یک برش گرد نیاز دارد تا ناف را آزاد کند و پس از برداشتن پوست اضافی، آن را در حالت بالاتر قرار دهید.
فیلم ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی برای لیفت شکم.

آمادگی قبل از ابدومینوپلاستی

آماده شدن برای جراحی ابدومینوپلاستی شامل چندین مرحله مهم برای اطمینان از یک عمل راحت و موفقیت آمیز است. در ادامه چند دستورالعمل کلی برای آمادگی قبل از عمل، بیان می شود:

  • مشاوره با جراح پلاستیک: در طول این مشاوره، جراح مناسب بودن شما را برای این روش ارزیابی می کند، اهداف و انتظارات شما را مورد بحث قرار می دهد و توصیه های شخصی را به شما ارائه می دهد.
  • ارزیابی پزشکی: جراح شما یک ارزیابی پزشکی جامع را برای ارزیابی سلامت کلی شما و شناسایی هر گونه شرایط بیماری زمینه‌ای که ممکن است بر روند جراحی یا بهبودی تأثیر بگذارد، انجام می‌دهد. در ارائه سوابق پزشکی خود، از جمله مصرف هرگونه دارو، آلرژی، جراحی های قبلی و شرایط فعلی سلامت خود، با جراح صادق باشید.
  • ترک سیگار و اجتناب از برخی داروها: اگر سیگار می‌کشید، توصیه می‌شود چند هفته قبل از جراحی سیگار را ترک کنید، زیرا سیگار می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و خطر عوارض را افزایش دهد. علاوه بر این، جراح ممکن است به شما توصیه کند که داروها و مکمل‌هایی را که می‌توانند با لخته شدن خون تداخل داشته باشند، مانند آسپرین، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی و مکمل‌های گیاهی را قطع کنید.
  • دستورالعمل های قبل از عمل را دنبال کنید: جراح دستورالعمل های خاص قبل از عمل را متناسب با نیازهای فردی شما ارائه می دهد. دستورات، ممکن است شامل دستورالعمل هایی برای ناشتا بودن قبل از عمل جراحی، پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی ها، و هماهنگی برای زمان بستری و ترخیص از مرکز جراحی باشد.
  • هماهنگی برای کمک مراقب: حتما باید در روز جراحی، فردی شما را همراهی کند و در روزهای اول دوره نقاهت به شما کمک کند.
  • شرایط خانه خود را آماده کنید: قبل از جراحی، خانه خود را برای تسهیل بهبودی راحت آماده کنید. کارهایی مانند اماده کردن لباس های گشاد، تهیه داروها و گن تجویزی، لوازم مراقبت از زخم و یک تخت مناسب برای استراحت، خیال شما را برای برگشت به خانه راحت می کند.
  • ناشتا بودن قبل از عمل: جراح دستورالعمل‌های خاصی را در مورد خوردن و آشامیدن، قبل از جراحی به شما می دهد. معمولاً از شما می‌خواهد برای مدت معینی قبل از عمل، از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید. رعایت این دستورالعمل ها برای اطمینان از ایمنی شما در طول بیهوشی بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید که آماده سازی مناسب، می تواند در به حداقل رساندن عوارض ابدومینوپلاستی، کمک کند.

عکس قبل و بعد ابدومینوپلاستی و تامی تاک
نتیجه عمل ابدومینوپلاستی قبل و بعد به صورت شماتیک

مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

پس از انجام عمل جراحی شکم (ابدومینوپلاستی)، پیروی از دستورالعمل های مراقبتی جراح، برای اطمینان از بهبودی سریع و بدون عارضه، بسیار مهم است. در اینجا چند دستورالعمل کلی، برای مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی آورده شده است:

  • دستورالعمل های جراح خود را دنبال کنید: برای نتیجه خوب و تسریع در دوران نقاهت، رعایت دقیق دستورالعمل های دکتر ابدومینوپلاستی، بسیار مهم است.
  • مراقبت از برش: محل برش را تمیز و خشک نگه دارید و دستورالعمل های مراقبت از زخم آموزش داده شده را انجام دهید. هرگونه علائم عفونت مانند افزایش قرمزی، تورم یا تخلیه را به جراح خود گزارش دهید.
  • مدیریت درد: درد و ناراحتی پس از عمل جراحی شکم، طبیعی است. جراح برای شما، داروهای ضد درد تجویز می کند یا مسکن های بدون نسخه را برای مدیریت هر گونه ناراحتی توصیه می کند.
  • استفاده از گن: شاید بتوان گفت، مهمترین قسمت در مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی شکم، استفاده از گن طبق نظر پزشک است. تا از محل عمل محافظت کند، تورم را به حداقل برساند و به روند بهبودی کمک کند. دستورالعمل های پزشک را در مورد زمان و مدت پوشیدن لباس رعایت کنید.
  • استراحت و ریکاوری: از انجام فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش در مدت زمانی که جراح خود توصیه می کند، خودداری کنید.

موارد دیگری هم مانند مدیریت تورم، پرهیزات غذایی و .. هم وجود دارد که در مقاله مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی، مفصل شرح داده شده است.

به یاد داشته باشید، تجربه بهبودی هر فردی ممکن است متفاوت باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی از عوارض پیش امده در طول فرآیند بهبودی، حتما با جراح خود در ارتباط باشید. با پیروی از راهنمایی های آنها و مراقبت خوب از خود، می توانید بهبودی خود را بهینه کنید و بهترین نتایج ممکن را از عمل جراحی شکم خود به دست آورید.

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

در حالی که چراحی زیبایی ابدومینوپلاستی شکم (تامی تاک) به طور کلی یک روش بی خطر است، مانند هر جراحی، خطرات و عوارض بالقوه خاصی را به همراه دارد. آگاهی از این عوارض و مشورت با جراح خود، قبل از انجام عمل ضروری است. برخی از عوارض احتمالی جراحی شکم عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • تجمع مایع در زیر پوست(سروما)
  • هماتوم
  • بهبود ضعیف زخم: گاهی اوقات زخم ها در امتداد خط برش به خوبی بهبود نمی یابند یا شروع به جدا شدن می کنند. ممکن است در حین و بعد از جراحی برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک به شما داده شود.
  • جای زخم
  • نکروز پوست
  • بی حسی یا تغییر در حس: در طی انجام عمل جراحی شکم، تغییر موقعیت بافت های شکمی می تواند بر اعصاب ناحیه شکم و به ندرت در قسمت بالای ران تأثیر بگذارد. احتمالاً احساس کاهش یا بی حسی خواهید داشت. این معمولاً در ماه‌های بعد از عمل کاهش می‌یابد.
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریه (PE): هر جراحی خطر تشکیل لخته خون را به همراه دارد. DVT زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون در ورید عمیق، بیشتر در پاها ایجاد می‌شود. اگر لخته از جای خود خارج شود و به ریه ها برود، می تواند باعث ایجاد PE بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

توجه به این نکته مهم است که این عوارض نسبتاً نادر هستند و بسیاری از افراد بدون اینکه هیچ مشکل اساسی را تجربه کنند، تحت عمل جراحی زیبایی شکم قرار می گیرند. برای به حداقل رساندن خطرات، انتخاب یک جراح پلاستیک ماهر و با تجربه، پیروی از دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل، و ارتباط آسان با جراح خود در طول فرآیند بسیار مهم است.

عمل لیپو و ابدوی شکم و پهلو دکتر حمید رضوانی
عمل ابدومینوپلاستی؛ روشی فوق‌العاده برای زیبایی شکم -

سوالات متداول ابدومینوپلاستی

تفاوت بین تامی تاک و ابدومینوپلاستی چیست؟

تامی تاک یا ابدومینوپلاستی نام‌های متفاوتی برای جراحی زیبایی شکم برای برداشتن پوست اضافی، رسوبات چربی و بافت ماهیچه‌ای در ناحیه شکم هستند. تامی تاک یک نام غیر رسمی است در حالی که ابدومینوپلاستی نام علمی این جراحی است.

تفاوت ابدومینوپلاستی و لیپو چیست؟

عمل لیپوماتیک همان عمل تخلیه چربی بدن با روش جراحی(پیکرتراشی) است. یعنی عمل لیپو مختص شکم نیست ولی ابدومینوپلاستی فقط بر روی ناحیه شکم انجام می شود. از طرفی کسانی که شکم افتاده و شلی دارند با عمل لیپو مشکلشان حل نمی شود و برای زیبایی شکم بایستی حتما عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهند.

آیا بعد از عمل ابدومینوپلاستی، امکان برگشت شکم وجود دارد؟

اضافه کردن چند کیلو بعد از عمل، نتایج نهایی عمل جراحی شکم را به خطر نمی اندازد. شما معمولاً می توانید بین 4 تا 7 کیلوگرم، از وزن بعد ازعمل خود بدون هیچ مشکل مهمی در نوسان باشید. با این حال، افزایش وزن بیش از 7 کیلوگرم می تواند باعث شود پوست و عضلات شکم به آرامی از جای خود کشیده شوند.

لیپوساکشن بهتر است یا ابدومینوپلاستی؟

عامل اصلی تصمیم گیری: پوست شکم اضافی یا چاقی شکم. برای کسانی که پوست آویزان زیادی دارند، بهتر است جراحی ابدوی شکم را انتخاب کنند زیرا هدف اصلی لیپوساکشن کاهش چربی است و برای سفت کردن عضلات و صاف کردن پوست شل به خوبی نتیجه نمی دهد.

عمل لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی با هم
عمل ابدومینوپلاستی؛ روشی فوق‌العاده برای زیبایی شکم -

بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی امکان پذیر است؟

اگر بعد از عمل ابدومینوپلاستی خواسته یا ناخواسته باردار شدید، عضلات شکم که جمع شده بود، مجدد باز خواهند شد و عارضه ای برای بارداری نخواهد داشت. ولی نتیجه ای که از جراحی شکم گرفته بودید از بین خواهد رفت. اگر قصد بارداری در آینده نزدیک را دارید، بهتر است برای انجام عمل تا بعد از زایمان صبر کنید.

علت ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، جزئی از عوارض قطعی ولی موقتی این جراحی است. این تورم، ناشی از زخم ایجاد شده بر روی شکم است و نشان از آغاز بکار سیستم ایمنی بدن، برای ترمیم بافت آسیب دیده دارد. پس نگران نباشید!

بهترین جراح برای عمل ابدومینوپلاستی چه کسی است؟

برای انتخاب دکتر خوب برای عمل ابدومینوپلاستی یا هر نوع جراحی لازم است فاکتورهای زیر را در مورد پزشک موردنظر بررسی کنید:

  • درجه علمی و تخصص که نیاز اولیه هر پزشک است.
  • سابقه و تجربه کاری در تعیین بهترین پزشک بسیار موثر است.
  • میزان مسئولیت پذیری، این مورد واقعا در مراحل بعد از جراحی بیشتر نمایان است.
  • میزان رضایت مراجعان. در صورت دریافت تجربه مراجعان قبلی اطمینان خاطر بیشتری برای انتخاب بهترین پزشک پیدا می‌کنید.
  • بررسی تیم دستیاران پزشک برای مشاوره قبل و بعد عمل
  • محل انجام جراحی. اینکه محل جراحی از نظر بهداشتی و امکانات مجهز باشد، نشان از توجه پزشک به سلامت بیمار است.
  • قیمت منصفانه
ابدومینوپلاستی شکم چیست
عمل ابدومینوپلاستی برای صاف و تخت شدن شکم انجام می شود.

خدمات دکتر حمید رضوانی

متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و ترمیمی در تهران

  • پیکرتراشی به روش لیپوست
  • جراحی پروتز سینه و لیفت سینه
  • عمل فرم دهی و تزریق چربی باسن
  • جراحی ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی
  • ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه در آقایان)
  • ماموپلاستی (کوچک کردن سینه در خانم ها)

برای تعیین نوبت و مشاوره تماس بگیرید.

 09107103228

09107103227

-


ابدومینوپلاستی چیه؟

نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی که معمولا به عنوان تامی تاک شناخته می شود، یک عمل جراحی است که شامل برداشتن پوست و چربی اضافی شکم و سفت شدن عضلات شکم می شو

چه مدت بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید گن پوشید؟

گن ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن

از شکم‌بند یا گن برای مدت ۱ ماه استفاده کنید؛ به گونه ای که این گن به صورت شبانه‌روزی مورد استفاده قرار گیرد. بعد از آن به مدت یکماه روزی ۱۲ ساعت در مجموع کافیست.

نتیجه عمل ابدومینوپلاستی دائمی است؟

اگرچه نتایج جراحی صافی شکم دائمی است، اما با نوسانات قابل توجه وزن نتیجه مثبت آن تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

22 پاسخ
  1. سعیده گفته:

    من فقط 4 کیلو اضافه وزن دارم ولی شکمم بزرگ هستش و تو لباس با بقیه بدنم تناسب نداره. یعنی با عمل ابدو این درست میشه؟ واقعا خسته شدم از هیکل خودم. لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
  2. سپیده گفته:

    سلام دکتر خوش اخلاق و مهربون. من بعد از زایمانم اومدم پیشتون هم لیپوست کردم هم به پیشنهاد خودتون مینی ابدو انجام دادم. خداروشکر الان بعد از 6 سال هنوز فرم بدنم تغییر نکرده و کلی ازش راضیم. خواستم ازتون تشکر کنم دکتر پنجه طلا

    پاسخ
  3. اقا هستم گفته:

    سلام. دکتر شما میفرمائید که بدون بازگشت هستش. پس چرا بعضی ها رو دیدم که بعد چند سال دیگه شکل بعد از عملشون نیستند یا دوباره میرن جراحی انجام میدن؟

    پاسخ
  4. سیمین خسروی گفته:

    سلام. دکتر کلینیک های زیادی هستن که بدون جراحی چربی ها رو از بین میبرن و لاغری تضمینی میدن. فرق بین عمل ابدو دستگاه های تو اون مراکز چی هستش؟ چون من واقعا از جراحی میترسم از طرفی خیلی دلم میخواد پهلوهام فرم بگیره

    پاسخ
  5. ناشناس گفته:

    دکتر من میخوام هم جراحی زیبایی شکم انجام بدم هم سینه هام رو کوچیک کنم. چون عمل هاش با هم فرق میکنه یعنی باید دو عمل متفاوت انجام بدم؟

    پاسخ
  6. آرزو گفته:

    سلام آقای دکتر. چاقی تو خانواده ما ارثی هستش. هممون شکم و پهلو داریم. با عمل ابدو یا پیکرتراشی میشه که لاغر شد و دیگه چاق نشیم؟

    پاسخ
  7. سحر گفته:

    آقای دکتر من 3 ماه پیش عمل ابدو را انجام دادم ولی هنوز درد دارم و ورم شکم هم کامل رفع نشده. البته دردش مثل اول نیست ولی نمیتونم چند ساعت پشت سرهم کار فیزیکی انجام بدم. طبیعی هستش؟

    پاسخ
  8. نرگس گفته:

    سلام آقای دکتر
    من 5 سال پیش عمل ابدو انجام دادم. پارسال بارداری و زایمان داشتم. الان شکمم دوباره حالت افتادگی پیدا کرده. میتونم دوباره بیام عمل ابدو انجام بدم که جمع بشه؟ دیگه قصد بارداری ندارم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *