,

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی یکی از راه‌های مناسب برای زیبایی شکم است. این عمل زیبایی و صافی شکم برای افرادی که عضلات شکم شلی دارند و افتادگی شکم دارند و موفق نشده‌اند از طریق رژیم‌های غذایی و ورزش شکم خود را صاف کنند، توصیه می‌شود. در این عمل فرد به‌طور کامل بیهوش شده و چربی و پوست اضافی شکم برداشته می‌شود. به این طریق شکم فرد صاف و فاقد پوست و چربی اضافه می‌گردد.

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی
مراقبت های لازم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

اگر رژیم‌های لاغری و ورزش‌های مختلف و زیادی را برای سفت شدن عضلات شکم و یا از بین بردن شلی پوست شکم خود انجام داده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید، ممکن است به فکر عمل زیبایی شکم بیفتید. البته قبل از هر چیزی بهتر است با مزایا، عوارض و مراقبت‌های پس از عمل ابدومینوپلاستی آشنا شوید و سپس در این باره تصمیم بگیرید:

عمل ابدومینوپلاستی برای چیست؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی است که به‌منظور داشتن شکمی متناسب و بدون چربی و پوست اضافی انجام می‌گیرد. در این عمل عضلات دیواره شکم سفت می‌شود و ناحیه شکم صاف می‌گردد، تمام چربی و پوست اضافی نیز برداشته می‌شود. ممکن است فکر کنید که ابدومینوپلاستی همانند لیپوساکشن است؛ اما این‌طور نیست و این دو عمل با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در عمل لیپوساکشن تنها چربی اضافی شکم حذف می‌شود و اگر افتادگی شکم داشته باشند، ممکن است پوست شکم همچنان شل باقی بماند. در حالی که در عمل ابدو، زیبایی ظاهری شکم نیز موردتوجه است و پس از عمل شکم فرد زیباتر و باریک‌تر می‌شود و ظاهری کاملاً متفاوت خواهد داشت.

این عمل برای برداشت پوست اضافی شکم است. از دیگر اهداف این عمل می‌توان افزایش قوام عضلات شکمی را نام برد. جالب است بدانید عمل زیبایی شکم ابدومینوپلاستی یکی از 5 جراحی زیبایی مطرح و پرطرفدار در سطح جهان است! البته لازم به ذکر است که انتخاب یک پزشک خبره و باتجربه نیز در موفقیت این عمل بسیار اهمیت دارد.

دکتر حمید رضوانی، دکتر جراح زیبایی شکم و سینه

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس میگیریم.

  • شماره همراه خود را با اعداد انگلیسی وارد نمایید

مراقبت های بعد از عمل زیبایی ابدومینوپلاستی

همان‌طور که پس از هر عمل زیبایی یک سری مراقبت‌ها نیاز است، بعد از عمل نیز بهتر است توصیه‌های دکتر ابدومینوپلاستی را موردتوجه قرار دهیم تا به بهبودی کامل برگردیم.

  • در روزهای ابتدایی پس از عمل ممکن است فرد احساس درد داشته باشد و ناحیه شکم متورم شود که البته تمامی این‌ها طبیعی است. برای کاهش درد و تورم پس از عمل ابدومینوپلاستی توصیه می‌شود، در هفته‌های اول از گن‌های مخصوص استفاده شود تا تورم شکم کاهش یافته و پوست شکم سفت شود.
  • گن شکمی را که تهیه کرده‌اید حتماً تا چند هفته استفاده کنید و فقط در زمان استحمام و موارد خیلی ضروری آن را در آورید.استفاده از گن بعد از جراحی زیبایی شکم بسیار در نتیجه عمل و کاهش عوارض موثر است.
  • بهتر است تا 24 ساعت پس از عمل ابدومینوپلاستی حمام نکنید زیرا زخم‌ها و پانسمان تازه هستند و ممکن است دچار مشکلات و عفونت شوید.
  • یک نکته مهم دیگر نیز این است که به دلیل جراحی شکم ممکن است بین ۱۰ تا ۱۴ روز، مستقیم ایستادن برای فرد سخت و دردناک باشد؛ بنابراین سعی کنید از زیاد حرکت دادن شکم خود پس از عمل ابدومینوپلاستی جلوگیری کرده و بلافاصله پس از عمل سعی نکنید شکم خود را صاف کرده و یا صاف بایستید. با گذشت زمان (تا حدود دوهفته) عضلات شکم بهبود یافته و می‌توانید بدون درد این کار را انجام دهید.
  • تا حدود ۶ هفته پس از عمل بهتر است در زمان راه رفتن و حرکت کردن احتیاط کنید. سعی کنید از انجام حرکات سخت و سرعتی که موجب بازشدن زخم‌ها می‌شود و به شکم فشار می‌آورد خودداری کنید. به‌عنوان مثال سریع خم نشوید یا زمانی که در حالت خوابیده هستید به‌سرعت بلند نشوید و این کار را به آرامی انجام دهید.برای اطلاعات بیشتر در مورد زمان ورزش، مقاله “زمان ورزش بعد از عمل ابدومینوپلاستی” را بخوانید.
  •   ۲ تا ۴ هفته پس از جراحی شکم بهتر است کارهای سنگین مانند جابجایی وسایل سنگین، زیاد خم شدن، رانندگی و ورزش‌های سنگین را انجام ندهید. توجه کنید که پس از ۱۰ روز میتوانید به محل کار خود برگردید ولی همچنان باید مراقب خود باشید و کارهای سنگین و سخت انجام ندهید.

رژیم غذایی پس از عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟

-
مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی -

پس از عمل زیبایی شکم ابدومینوپلاستی بهتر است مصرف آب خود را افزایش دهید تا تورم شکم را حدالامکان کاهش داده و سموم بدن دفع شود. سعی کنید از غذاهای کم چربی، کم نمک استفاده کنید. وعده‌های غذایی سالم و سبک مانند انواع سالاد، میوه‌ها و سبزی‌های متنوع مصرف کنید. غذاهای آسان هضم مصرف کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از مصرف غذاهای سرخ کردنی دوری کنید. وعده‌های غذایی سبک، ورم معده و درد شکم را پس از عمل کاهش می‌دهد.

برای تقویت ایمنی و افزایش آنتی کسیدان در بدن می‌توانید از چای سبز و مکمل‌های ویتامین A و ویتامین C استفاده کنید. در روزهای ابتدایی پس از عمل سعی کنید کافئین و نوشابه‌های گازدار استفاده نکنید. همچنین توجه داشته باشید استفاده از محصولات لبنی را پس از جراحی شکم کم کنید تا دچار ناراحتی معده پس از عمل نشوید. البته توجه کنید بهتر است در مورد رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید زیرا عواملی مانند سن، شرایط بدنی و نوع عمل ممکن است بر رژیم غذایی تأثیر بگذارد.

پس از عمل ابدومینوپلاستی از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید

مصرف دخانیات و نوشیدن الکل روند بهبودی را کند کرده و بر آن اثر منفی می‌گذارد، بنابراین اگر دوست دارید هر چه سریع‌تر بهبود یابید و به حالت اولیه و سلامتی خود بازگردید بهتر است حداقل 1 تا 2 هفته پس از عمل ابدومینوپلاستی سیگار و مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

در روزهای ابتدایی شکم شما متورم می‌شود و ممکن است دچار کبودی و درد شوید. از این رو بهتر است روزهای ابتدایی استراحت کرده و داروها و مسکن‌هایی که پزشک تجویز کرده است را مرتب استفاده کنید. همچنین در زمان خواب نیز بهتر است زانوهای خود را در حالت خمیده قرار دهید و بدنتان در حالت نیمه نشسته باشد تا درد و فشار کمتری به شکمتان وارد شود. در روزهای ابتدایی پس از عمل ابدو معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند فرد کمی قدم بزند تا گردش خون داشته باشد و از لخته شدن احتمالی جلوگیری شود.مقاله نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی را بخوانید تا با بایدها و نبایدها بیشتر اشنا شوید.

پانسمان و خارج کردن لوله‌های درن پس از عمل ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های پس از ابدومینوپلاستی، مسئله پانسمان و استحمام است.

دو روز بعد از عمل میتوان استحمام کرد. بدین روش که پانسمان رویی را برداشته و پانسمان ضدآب میگذارید و بعد از حمام محل بخیه ها را تمیز و خشک کرده و مجدد پانسمان میکنید. (البته نحوه درست حمام کردن توسط  پزشک آموزش داده خواهد شد). تا زمان خارج کردن لوله های درن بدین روش بایستی استحمام کرد.

همچنین یک روز بعد از اینکه لوله‌های درن خارج شد (معمولا 10 روز بعد از جراحی این لوله ها توسط جراح خارج می شوند)، دیگر می‌توانید پانسمان‌های رویی شکم را خارج کرده و حمام کنید. دیگر نیاز به پانسمان ضدآب برای حمام ندارید.

پس از حمام کردن نیز بهتر است محل پانسمان را خشک کنید. پس از جداکردن نوارهای زیرین نیز لازم است تا محل برش را فقط با آب و شامپو بدن، آنهم به صورت کاملا ملایم تمیز کنید. البته پس از 1 هفته از جداکردن نوارهای استری توسط پزشک لازم است همچنان پانسمان تعویض شود تا زخم‌ها کاملاً التیام یابد.

پس از عمل ابدومینوپلاستی چه کنیم تا دوره بهبودی کوتاه‌تری داشته باشیم؟

پس از عمل ابدومینوپلاستی (برای زیبایی و صافی شکم)، بهتر است هر روز بانداژ را تعویض نمایید. حتماً محل زخم‌ها و جراحی را تمیز نگه دارید. داروهای خود را به موقع مصرف کنید. اجسام سنگین را بلند نکنید و حرکات سخت و ورزش‌های سنگین انجام ندهید. از کرم‌های مخصوص موضعی برای بهبود زخم‌های محل جراحی (البته با نظر پزشک) استفاده کنید.

درمان جای زخم و بخیه در جراحی ابدومینوپلاستی

دکتر حمید رضوانی جراح ابدومینوپلاستی
جهت مشاوره و تعیین نوبت ابدومینوپلاستی از طریق واتساپ با شماره 09120175018 در ارتباط باشید.

نکات هشداردهنده پس از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

وجود هرگونه علامتی مانند تب شدید بالاتر از 38.5 درجه، درد شدید در ناحیه جراحی که حتی با مصرف مسکن‌های تجویز شده نیز برطرف نشود، تورم زیاد در ناحیه شکم، خون‌ریزی بسیار زیاد از محل بخیه‌ها خطرناک است و در صورت بروز علائم این چنین بهتر است سریعاً با پزشک خود تماس گرفته و به او اطلاع دهید.

درد شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

توجه کنید که تورم، احساس درد جزئی و التهاب در ناحیه شکم در عمل ابدومینوپلاستی امری طبیعی است. شما می‌توانید با کمی استراحت و رعایت نکات ذکر شده درد و التهاب را تا میزان قابل‌توجهی کاهش دهید. در صورتی که احساس درد داشتید می‌توانید از مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

برای کاهش درد به نحوه درست خوابیدن خود توجه کنید، اگر در این باره اطلاعاتی ندارید از پزشک خود نحوه خوابیدن پس از جراحی شکم را جویا شوید. فعالیت سنگین را پس از عمل کنار بگذارید. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. پس از عمل خود را وادار نکنید که باید صاف بایستید. به مرور زمان و با التیام زخم‌ها این امر به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. مراقب زخم‌ها باشید و مرتب پانسمان آن‌ها را تعویض کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *