لیپوماتیک غبغب

در حالی که بسیاری از ما دوست داریم وقتی در آینه نگاه می‌کنیم چهره ای صاف و زیبا ببینیم، برخی از ما چربی‌های اضافی در زیر چانه داریم. وجود غبغب می تواند به دلایل مختلفی از جمله عوامل ارثی، وزن، حالت بدن و افزایش سن ایجاد شود. مهم نیست که هر روز چقدر ورزش می کنید، غبغب همچنان می تواند وجود داشته باشد؛ زیرا این چربی های اضافی سرسخت هستند. بیشتر افراد ابتدا سعی می‌کنند با روش های غیر جراحی مانند ماساژ، غلتک‌ها و فیشال از شر این چربی غبغب خلاص شوند، اما گاهی این درمان ها موثر نیست و در بیشتر مواقع موقتی هستند. اگر شما هم چنین مشکلی را دارید، لیپوماتیک غبغب می تواند پاسخی برای مشکل شما باشد.

تکنیک های جراحی برای برداشتن غبغب

غبغب یا چربی سابمنتال اغلب از سن 30 سالگی به بالا ظاهر میشود و به مرور زمان نمایان تر و بزرگتر میشود. جراحان پلاستیک از روش‌های مختلفی برای برداشتن غبغب استفاده می‌کنند. این رویه ها عبارتند از:

لیپوماتیک: لیپوماتیک غبغب، موثرترین و سریع ترین روش برای درمان آن است. این روش علاوه بر برداشتن چربی اضافی چانه، می تواند خطوط فک را اصلاح کرده و ویژگی های صورت را متعادل کند. این روش چربی های زیر پوست را از بین می برد و چانه و گردن را فرم می دهد. در لیپوماتیک غبغب، یک برش کوچک زیر پوست ایجاد می شود، یک لوله خیلی نازک وارد می شود و چربی را خارج می کند. در این روش به دلیل استفاده از لوله باریک، اسکار یا جای زخم در غبغب بسیار کوچک است و پس از بهبودی کامل قابل توجه نیست. در لیپوی غبغب، زمان بهبودی سریع است، بیمار درد زیادی احساس نمی کند و مدت زمان استراحت طولانی ندارد.

لیفت صورت: این جراحی به پزشکان اجازه می دهد تا عاوه بر غبغب، چربی و پوست شل و افتادگی در صورت و اطراف چانه و گردن را هم از بین ببرند.

لیفت گردن: انواع مختلف روش های لیفت گردن با هدف برداشتن پوست اضافی (سرویکوپلاستی) یا سفت کردن عضلات گردن (پلاتیسماپلاستی) برای بهبود خطوط گردن و چانه انجام می شود. پزشکان اغلب لیفت صورت را با این روش ترکیب می‌کنند که ممکن است برای چندین ماه احساس سفتی در گردن ایجاد کند.

پس از هر یک از این روش ها، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 10 تا 14 روز کبودی و تورم را تجربه کنید. بیهوشی عمومی مورد استفاده برای برخی از جراحی های غبغب خطرات جدی برای برخی از افراد مبتلا به بیماری های جدی دارد. سیگاری ها و افرادی که از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده می کنند، نیز ممکن است در طول هر عمل جراحی با خطر خونریزی مواجه شوند. به همین دلیل لازم است حتما قبل از تصمیم به جراحی، با جراح لیپوماتیک خود مشورت کنید.

چه کسی کاندیدای خوب برای جراحی غبغب است؟

با اینکه این عمل ساده است و شرایط سخت و پیچیده ای ندارد، ولی برای همه افراد قابل انجام نیست. کاندیدای مناسب باید شرایط زیر را داشته باشد:

• از نظر جسمی و روحی سالم باشند.
  • قصد لاغری بعد از عمل را نداشته باشند. در صورت لاغری، امکان افتادگی مجدد پوست غبغب وجود دارد.
  • بالای 18 سال و کمتر از 65 سال سن داشته باشند.
  • در مورد زنان، نباید باردار یا در دوران شیردهی باشند.

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن غبغب

• تقریباً پنج تا هفت روز پس از جراحی به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است زیر چانه خود یک پانسمان فوم داشته باشید و چانه / صورت را در جای خود قرار دهید. روکش چانه/صورت باید محکم باشد، اما نه خیلی سفت. این روکش باید به طور مداوم برای 24-72 ساعت و سپس در شب به مدت 7-10 روز پوشیده شود. می توانید پس از روز اول، به طور موقت پوشش را برای دوش گرفتن بردارید. این بسته بندی پوست شما را فشرده می کند، به کاهش کبودی و کنترل زهکشی کمک می کند.
  • بعد از لیپوساکشن غبغب مقداری درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد. با این حال، باید با داروهای مسکن برطرف شود. معمولاً در چند روز اول مقدار کمی مایع خونی از محل های برش تخلیه می شود.
  • زمانی که دیگر نیازی به مصرف داروهای ضد درد ندارید، باید آماده باشید تا به سر کار بازگردید. ممکن است بعد از سه هفته بتوانید ورزش منظم هم داشته باشید.
  • کبودی و تورم در امتداد گردن و بالای قفسه سینه را تجربه خواهید کرد. ممکن است متوجه شوید که به دلیل تورم، مکان ها بزرگتر از قبل به نظر می رسند. وحشت نکنید. تورم به طور معمول در حدود روز سوم یا چهارم شروع به کاهش می‌کند و برای چند هفته بهبود می‌یابد.
  • برای کاهش تورم و کبودی پوشیدن گن های مخصوص ضروری است، این لباس ها از ناحیه تحت درمان حمایت کرده و به فرم دهی آن کمک می کنند.
  • استراحت کافی و محدود کردن فعالیت بدنی برای تسهیل بهبودی بسیار مهم است.
  • بیماران باید مراقب علائم عفونت یا ناراحتی غیرعادی باشند و فوراً این موارد را به جراح خود گزارش دهند.

نحوه ماساژ بعد از جراحی لیپوماتیک غبغب

به طور معمول، حرکات دایره ای ملایم و فشار ملایم به ناحیه چانه و گردن اعمال می شود تا به توزیع مایع کمک کند و تخلیه لنفاوی را تقویت کند. با این حال، اجتناب از اعمال نیروی بیش از حد یا ماساژ شدید که می تواند بهبود برش ها را مختل کند یا باعث ناراحتی شود، بسیار مهم است.

بایدها و نبایدهای بعد از عمل لیپوساکشن یا لیپوماتیک غبغب

چه کارهایی انجام دهیم:

• دستورالعمل های بعد از عمل جراح را در مورد داروها، مراقبت از زخم و استفاده از گن انجام دهدید.
  • در ویزیت های بعد از جراحی با پزشک خود برای نظارت بر روند بهبودی و کنترل عوارض مراجعه کنید.
  • طبق توصیه جراح به تدریج فعالیت های سبک را از سر بگیرید.

چه کارهایی انجام ندهیم:

• از انجام فعالیت های سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین برای مدت زمان توصیه شده خودداری کنید.
  • محل های برش را تا زمانی که توسط جراح پاک نشده است در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

مدیریت درد و ناراحتی پس از لیپوساکشن غبغب

روش های زیر می توانند به طور قابل توجهی درد را کاهش دهند و بازگشت سریعتر به فعالیت های عادی را تسهیل کنند.

• مسکن های تجویز شده: رعایت برنامه های دارویی تجویز شده می تواند به طور موثر درد را مدیریت کند.
  • کاربرد کمپرس یخ: استفاده منظم از کیسه یخ می تواند به کاهش تورم و کبودی کمک کند و به تسکین درد کمک کند.
  • استراحت و ارتفاع: بالا نگه داشتن سر و اطمینان از استراحت کافی، در به حداقل رساندن ناراحتی و تسریع بهبودی مؤثر است.

هزینه لیپوماتیک غبغب

بسته به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، تجربه و تخصص جراح، وسعت عمل و هرگونه هزینه اضافی مرتبط با امکانات اتاق عمل یا بیهوشی، ممکن است متفاوت باشد. ضروری است که با یک جراح حرفه ای مشورت کنید که می تواند ارزیابی شخصی ارائه دهد و جزئیات هزینه های خاص را بر اساس نیازها و اهداف فردی شما ارائه دهد.

برگرفته شده از:

hopkinsmedicine.org